Малък роботизиран сервитьор идва до масата ви и държи табла, покрита със стъклен капак. Повдига го, а под него се разкрива ястието, което сте поръчали, казващ ви с механичен глас: "Наслаждавайте се на храната си". Това е обичайна гледка за Китай още от 2010 г. И всъщност не е никак изненадващо, че подобни иновации се случват първо на това място. Все повече заведения в Китай всяка година продължават да въвеждат роботизиран персонал - сервитьори, рецепционисти, хостеси и аниматори, чиято роля е да забавлява гостите. А какво по-голямо забавление от това да се намираш на подобно място?

Роботите се движат по конвейр и така разнасят храната на посетителите. Сензорите улавят движението на човешкото тяло и машината застава мирно до вас в очакване да изберете желаната храна от подноса му.

Футуристичната концепция за ресторант се прокарва най-първо от гиганта за електронна търговия "Алибаба". Стремежът е да се модернизират услугите и търговията на дребно в страна, където роботиката и изкуственият интелект все повече се интегрират. Повишаване на ефективността, предотвратяване на грешки, причинени от човешкия фактор, както и намаляване на разходите са труд са основните причини за следването на този модел от китайците.

В Шанхай един сервитьор получава около 10 000 юана на месец. Това се равнява на 1 500 долара, което означава стотици хиляди разходи всяка година. Средната цена на един роботизиран сервитьор е между 4 и 5 хиляди долара. Китайците посочват и още едно предимство на работата с машини. Те не изискват разделяне на смени, защото са дежурни всеки ден. Достатъчно е да се зареждат за 6 до 8 часа на нощ. Екип от Масачузетския технологичен институт е направил демонстрация на свои роботизирани барман и сервитьори, която показва, че благодарение на специален алгоритъм и умение за работа в екип, те могат да се справят с предизвикателството по-бързо в сравнение с човешки професионалисти. В демонстрацията са участвали двурък робот-барман, който работи в екип с двама "сервитьори", разнасящи напитките. Роботите освен това използват усъвършенстван подход към сътрудничеството, подготвяйки се за възможни грешки, като например да изпуснат бутилка или да вземат и поднесат погрешна.

Целия материал можете да прочетете в хартиеното издание на сп. Raffy DELICIOUS, което е налично във всички наши обекти.